Wanneer je rijdt met je auto, bus of camper hoor je allerlei omgevingsgeluiden die het enkel luisteren naar muziek verstoren. Denk aan rijwind, motorgeluid of het afrollen van je banden. Allemaal geluiden die eigenlijk niet willen horen tijdens het rijden. Maar we kunnen ook je voertuig isoleren tegen warmte.
Een misverstand is dat de auto’s van tegenwoordig allemaal heel goed geïsoleerd zijn. Helaas is dat juist niet het geval. Door de milieulabels van automerken wordt er bezuinigd op materialen om gewicht en daarmee brandstof te besparen. Daarom heeft auto isolatie en demping geen prioriteit bij de automerken, en schort het nog wel eens aan de luxe van goede isolatie en akoestiek.
Om storende rij- en bijgeluiden of rammelgeluiden uit het interieur te verminderen is het belangrijk om eerst de auto te ontdreunen. Het ontdreunings materiaal wordt geplaatst op het plaatstaal van je voertuig en zorgt voor verbetert rijcomfort. Maar het verbetert ook de bassweergave van gemonteerde speakers.Ontdreuningsmateriaal wordt gebruikt op diverse plekken, namelijk de portieren, bodem, kofferbak, het dak en de achterklep. Ofwel de gehele auto kan voorzien worden van ontdreuningsmateriaal. Echter verzwaar je hiermee je auto behoorlijk omdat ontdreuningsmateriaal zwaar is. AST adviseert ongeveer 25% te voorzien met ontdreuningsmateriaal. Deze worden op strategische plekken gemonteerd en daarmee wordt het gewenste effect bereikt.
Met alleen de ontdreuning ben je er nog niet. De rijwind en het omgevingslawaai zijn nog teveel aanwezig. Daarom is het belangrijk om na het ontdreunen te gaan isoleren.Hiermee absorbeer je rijwind, omgevingslawaai maar ook absorbeert het de reflecties van luidsprekers. Dus de midden en de hoge tonen worden geabsorbeerd. Isolatiemateriaal houdt het geluid tegen, dus minder geluid van de ene naar de andere kant van het materiaal.Isolerende platen zijn te gebruiken op portieren, zijpanelen, de hemel, het kofferdeksel of de vloer. Het meest worden de portieren en de vloer geïsoleerd om het lawaai van buitenaf te reduceren.
De derde stap is het absorberen van geluid wat niet geblokkeerd kon worden door de eerste twee stappen. Bijvoorbeeld doordat ze niet toepasbaar is, of gewoon te zwaar.Absorptiematerialen zijn ontwikkeld om geluidsgolven te absorberen, zodat het geluid niet weerkaatst. En het absorbeert rijgeluiden, bandengeluiden, en motorgeluid.Daarnaast absorbeert het ook reflecties en staande golven in speakerbehuizing, deurpanelen en subwooferkisten. Absorptiemateriaal wordt dus ook veel gebruikt om de akoestiek te optimaliseren in het voertuig. Absorptiemateriaal wordt veelal gebruikt in de deurpanelen, subwooferkisten, hemel en speakerkasten.