Onze banden

Voor zomerbanden, winterbanden, all season banden of caravanbanden ben je bij AST aan het juiste adres. Belangrijk is dat je de juiste banden vind voor veilig en comfortabel rijgedrag durende duizenden kilometers. AST monteert deze professioneel onder uw voertuig.

Welke banden zijn voor uw voertuig geschikt? En wat is het juiste onderhoud om zo lang mogelijk op uw banden te rijden. AST helpt je de juiste keuze te maken en adviseert graag over het juiste onderhoud.

Hieronder vind je meer informatie over onze zomerbanden, winterbanden en all-season banden

Zomerbanden

Chauffeurs die meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden en vaak buiten de stad rijden adviseren bij zomerbanden. Daarnaast zijn zomerbanden ook een goede keuze voor beginnende chauffeurs en dynamisch rijdende chauffeurs. Zomerbanden hebben een betere wegligging en zorgen voor meer veiligheid. De remweg is bij 15⁰C ruim 20% korter dan winterbanden bij deze buitentemperatuur.

Zomerbanden rijden het stilst en het rijcomfort is het grootst. Door de legering van de banden en de profieldiepte heeft de band meer contact met de weg en een lage rolweerstand. Dit zorgt voor lagere brandstofkosten en minder CO2 uitstoot.

Zomerbanden verslijten minder snel dan all season banden en winterbanden bij temperaturen boven 7⁰C. Daarom worden winterbanden ook afgeraden tijdens de zomerperiode. Andersom slijten zomerbanden hard en verliezen grip bij temperaturen onder 7⁰C.

Voordelen zomerbanden (bij temp boven 7⁰C):

  • Rijden stil en comfortabel
  • Lager brandstofgebruik
  • Minder CO2-uitstoot
  • Goede waterafvoer bij regen

Winterbanden

Wanneer de temperatuur onder 7⁰C komt is het verstandig om over te gaan naar winterbanden. Hoewel ze nog niet verplicht zijn in Nederland, hebben ze weldegelijk een aantal belangrijke verschillen ten opzichte van zomerbanden of all-season banden. Winterbanden hebben 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare weersomstandigheden. In vergelijking met zomerbanden is de remweg dubbel zo lang dan met winterbanden bij echt winterweer.

Als je naar Duitsland, Oostenrijk, Finland of Noorwegen gaat dan is het wettelijk verplicht om op winterbanden te rijden. In landen als Zwitserland is het gebruik van winterbanden alleen verplicht in specifieke situatie. In Duitsland is sinds 2010 de wet dat wanneer winterse condities zich voordoen (zoals vorst, ijzel of sneeuw), de banden van het type “M+S”, modder en sneeuw verplicht zijn. Er zijn ook all-season banden met klasse M+S, en deze voldoen dus ook. Echter is dit niet de codering voor een winterband. Een winterband is te herkennen aan het symbool van een sneeuwvlokje. Dit houdt in dat de band getest is op sneeuw en de juiste eigenschappen heeft om er in de winter veilig mee te rijden.

Voordelen winterbanden (bij temp. onder 7⁰C):

  • Meer grip op de weg
  • Kortere remweg
  • Minder kans op ongelukken (bij normaal rijgedrag)
  • Op wintersport niet direct sneeuwkettingen nodig

All-Season banden

Ze worden ook wel All-weather of vierseizoenen banden genoemd, en hebben zowel eigenschappen van de winterband als van de zomerband. Rij je jaarlijks niet meer dan 10.000 tot 15.000 kilometer? Dan is de keuze voor all-season een prima keuze. Rijd je meer dan 20.000 kilometer, dan is het voordeliger om voor winter en zomerbanden te gaan. Dit door het hardere slijten van all-season banden.

Ga je niet met wintersport? Dan is de all-season band ook een ideale keuze voor jou.
Nederland heeft een gematigd klimaat met zachte winters, en dan is de all-season band voldoende. Hoewel de all-season banden met M+S Symbool wel toegestaan zijn in Oostenrijk en Duitsland, raden wij van AST ze niet aan op wintersport. Ze hebben veel minder grip en daarom niet geschikt voor in de sneeuw te rijden.

De all-season banden zijn minder veilig dan zomerbanden, omdat bij een noodstop vanaf 100km per uur de remweg 1.5 keer langer is dan de zomerband. De all-season banden hebben dus zowel de voordelen als de nadelen van winter en zomerbanden. Maar zijn een prima keuze voor chauffeurs die niet zoveel rijden. En ze hebben de beste prestaties bij stadsritten, en chauffeurs die een rustige rijstijl verkiezen.

Voordelen all-season banden:

  • Eigenschappen van zowel winterband als van zomerband
  • Je hoeft alleen te wisselen als de banden op zijn, geen zomer of winter wissel
  • Je hoeft maar één keer te investeren in velgen
  • Je mag er in de winter ook mee in Duitsland of Oostenrijk rijden

Onderhoud

Het is belangrijk om rekening te houden met de volgende onderhoudswerkzaamheden voor jouw banden

Bandenspanning

Omdat uit elke band continu een beetje lucht ontsnapt is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning zorgt voor meer brandstofgebruik, maar ook de wegligging is minder. Een zachte band wordt sneller heet, wat weer kans geeft op een klapband. Een te hoge bandenspanning kan zorgen voor slechter wegcontact en hogere slijtage, dus dit is ook niet goed. Kijk daarom in het instructieboekje van je auto, hier staat de juiste bandenspanning in beschreven. En vaak staat deze ook op het tankklepje van de auto.

TPMS

Vanaf november 2014 zijn alle auto’s voorzien van TPMS sensoren, ofwel Tyre Pressure Monitoring System. Deze sensoren houden in de gaten of je banden op spanning zijn, en geven een waarschuwing als er een band meer dan 20% onder de spanning komt. De sensoren worden bij de APK keuring ook meegenomen, en is een defect TPMS-systeem een APK afkeurpunt.

Profieldiepte

Wanneer de zomerbanden half versleten zijn neemt de grip snel af. Nieuwe banden hebben een profiel van 8 mm. Wanneer banden nog 1.6 mm profiel hebben is het tijd om ze te vervangen. 1.6 mm is het wettelijk minimale profiel wat de band moet hebben. Anders kun je bekeurt worden hiervoor, en kan zelfs de verzekering bij een ongeluk moeilijk gaan doen.

Leeftijd band

Om te zien hoe oud de band van je voertuig is, moet je kijken naar de DOT markering op de band. De DOT markering en daaropvolgende cijfers laten lezen wanneer en waar de band is geproduceerd. Direct na het DOT symbool op de band staan er cijfers. De eerst cijfers is de code van de fabriek waar de band geproduceerd is, en de laatste is de datum. De laatste 4 cijfers geven de productiedatum aan. De eerste twee is het weeknummer waarin de band is geproduceerd en de laatste 2 is geproduceerd. Staat er bijvoorbeeld 4218, dan is de band in week 42 van 2018 geproduceerd.

AST adviseert alle banden te vervangen die ouder dan 10 jaar zijn.

Caravanband

Bij aanhangers en caravans is het verstandig eerder de banden te vervangen. Deze staan vaak langere tijd stil. Daardoor hebben deze banden minder last van slijtage, maar juist meer van uitdroging. Na ongeveer 6 jaar drogen de banden uit en kunnen er kleine scheurtjes ontstaan. De kans op een klapband neemt hierdoor snel toe.